جراحی تخصصی مردان

ناباروری در مردان در حدود ۴۰٪ از موارد ناباروری را تشکیل داده و بیشتر به اشکال در تعداد، میزان حرکت و فرم اسپرم و یا ناهنجاری‌های ساختاری مادرزادی یا اکتسابی دستگاه تناسلی باز می‌گردد. در اغلب موارد با شناسایی علت ناباروری مردان و با استفاده از روش‌های نوین درمانی موجود این مشکلات برطرف خواهند شد.

ارکیوپکسی (Orchiopexy / Orchidopexy)

به عمل جراحی پایین آوردن بیضه به داخل محل اصلی خود در داخل کیسه بیضه و تثبیت آن، «ارکیوپکسی» گفته می‌شود. بیضه در دوران جنینی به طور طبیعی در فضای داخل شکم رشد می‌کند و اغلب در هفته ۳۵ بارداری به تدریج و خودبه‌خود به سمت کیسه بیضه حرکت کرده و در آن جای می‌گیرد. گاهی اوقات به دلایلی ناشناخته یک یا هر دو بیضه نزول نمی‌کنند، در چنین مواردی جراح،  بیضه نزول نیافته را در داخل کیسه بیضه فیکس می‌کند. در بیضه‌ی نزول نیافته یکطرف، شیوع ناباروری ممکن است تا ۳۲ درصد برسد و تا ۵۹ درصد مردان با بیضه نزول نیافته‌ی دو طرفه، علیرغم جراحی ترمیمی ارکیوپکسی کماکان از ناباروری رنج می‌برند. در حدود ۸۹ درصد از موارد نهفتگی بیضه درمان نشده به آزواسپرمی منجر می‌شود. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع بیضه نزول نیافته یا كریپتوركیدیسم بسیار مهم است و چنانچه تا پیش از ۱۸ ماهگی کودک اقدام به عمل جراحی شود از بروز عوارض ناخوشایند آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

گاهی اركیوپكسی در نوجوانان و بزرگسالان، در یك یا هر دو بیضه برای درمان پیچش بیضه انجام می‌شود. پیچش بیضه كه در نتیجه‌ی پیچش طناب اسپرماتیک و اختلال خون‌رسانی ایجاد می‌شود، یك اورژانس اورولوژی است.

یکی از پیامدهای بیضه نزول نیافته، بالا رفتن احتمال سرطان بیضه است که حتی پس از عمل جراحی ارکیوپکسی میزان آن کاهش نمی‌یابد و این عمل لزوما نقشی در پیشگیری از سرطان ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *